Ayat Quran

Segala isi dari Al Quran yang saya 'post'kan disini adalah terjemahan sahaja. Bukan makna ayat. Pembaca dinasihatkan supaya semak sendiri dari Quran & guru masing².

Kepercayaan...

Segala apa berita yang penulis cuba sampaikan disini, janganlah para pembaca terus percaya & ambil bulat². Buatlah sedikit penyelidikan sebelum terima.

Tuesday, July 27, 2010

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik (Alih bahasa)

Alih Bahasa dari tajuk

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [1]

this article is part of the Answers to Non-Muslims series by Dr Zakir Naik.


PENGENALAN

Dakwah adalah tugas
Kebanyakan Muslim tahu bahawa Islam adalah agama universal, direka untuk seluruh umat manusia. Allah (swt) adalah Tuhan semua Alam Semesta, dan Muslim telah diamanahkan dengan tugas menyampaikan mesej-Nya kepada seluruh umat manusia. Malangnya, sebahagian besar umat Islam saat ini telah menjadi kejam terhadap tugas ini! Sementara menerima Islam sebagai jalan kehidupan yang terbaik bagi diri kita sendiri, kebanyakan dari kita tidak bersedia untuk berkongsi pengetahuan ini dengan orang-orang yang belum disampaikan mesej-Nya.

Kata bahasa Arab ‘Dakwah’ bererti panggilan atau jemputan. Dalam konteks Islam, ertinya berjuang untuk penyebaran Islam.

Al-Quran mengatakan:

"… Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menyembunyikan keterangan (saksi dan bukti) yang telah diberikan Allah kepadanya? Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang telah kamu lakukan " [Al-Qur'an 2:140]



Dua puluh Paling Soalan Umum
Dalam rangka untuk menyampaikan mesej Islam, dialog dan debat tidak dapat dielakkan. Al-Quran mengatakan:

" Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; …" [16:125 Al-Quran]

Dalam menyampaikan mesej Islam dengan non muslim, biasanya tidak cukup untuk menyerlahkan hanya sifat positif Islam. Sebahagian besar non-Muslim tidak yakin tentang kebenaran Islam kerana ada beberapa soalan tentang Islam di bahagian belakang fikiran mereka yang tetap tidak terjawab.

Mereka mungkin bersetuju dengan perselisihan anda tentang sifat positif Islam. Namun, dalam masa yang sama, mereka akan berkata - "Ah! Tapi kau adalah muslim yang sama yang berkahwin lebih dari satu perempuan. Anda adalah orang yang sama yang menawan wanita dengan menyimpan mereka di belakang tudung. Anda fundamentalist, dll“ Saya secara pribadi lebih suka meminta bermuka dengan non-Muslim, dengan pengetahuan terbatas mereka, apakah benar atau salah, dari mana sumber itu mungkin, apa yang mereka rasakan yang salah dalam Islam. Saya menggalakkan mereka menjadi sangat jujur dan terbuka dan meyakinkan mereka bahawa saya boleh menerima kritikan tentang Islam.

Dalam beberapa tahun terakhir pengalaman Dakwah saya, saya telah menyedari bahawa ada hampir dua puluh soalan yang paling biasa ditanya oleh non-Muslim mengenai Islam. Setiap kali anda meminta non-muslim, "apa yang anda merasa salah dalam Islam?", Dia beri lima atau enam soalan, dan soalan-soalan ini selalu jatuh di antara dua puluh soalan yang paling biasa ditanya.

Logik balasan boleh meyakinkan majoriti
Dua puluh soalan paling umum tentang Islam dapat dijawab dengan akal dan logik. Majoriti bukan-Muslim boleh yakin dengan jawapan-jawapan. Jika seorang Muslim menghafal atau hanya ingat jawapan ini, insya Allah dia akan berjaya. Jika tidak pun, dalam meyakinkan non-Muslim tentang kebenaran Islam yang lengkap, maka sekurang-kurangnya dapat menghilangkan salah faham tentang Islam dan meneutralkan cara berfikir negatif tentang Islam dan Muslim pada pemikiran non-Muslim. Sangat sedikit non-Muslim mungkin dapat membalas hujah tersebut, malah maklumat yang lebih lanjut mungkin diperlukan.

Kesalahfahaman disebabkan media.
Kebiasaan salah faham tentang Islam muncul dalam benak majoriti non-Muslim, kerana mereka terus dibom (dihujani) dengan maklumat yang salah tentang Islam. Media antarabangsa, terutama dikendalikan oleh dunia barat, sama ada saluran satelit antarabangsa, stesen radio, berita akhbar, majalah atau buku. Baru-baru ini Internet telah menjadi sumber maklumat yang kuat. Meskipun tidak dikawal oleh sesiapa pun, kita menemukan sejumlah besar propaganda jahat tentang Islam di Internet. Sudah tentu, umat Islam juga yang menggunakan kemudahan ini untuk menggambarkan citra yang tepat tentang Islam dan umat Islam, tetapi mereka jauh ketinggalan berbanding dengan propaganda melawan Islam. Saya berharap usaha oleh kaum Muslim akan meningkat dan terus berterusan.

Salah faham berubah mengikut arus waktu Soalan paling biasa tentang Islam yang berbeza dalam tempoh yang berbeza dan era. Ini set dua puluh pertanyaan yang paling biasa berdasarkan pada waktu ini. Beberapa dekad dahulu, beberapa soalan yang berbeza dan dekad kemudian juga, set soalan boleh berubah bergantung pada bagaimana Islam dipergunakan oleh media.

Salah faham yang sama di seluruh dunia
Saya telah berinteraksi dengan ramai orang di pelbagai belahan dunia dan telah menemui dua puluh pertanyaan yang paling biasa tentang Islam yang sama di mana-mana. Mungkin ada beberapa soalan tambahan bergantung pada tempatan tersebut, keadaan sekitar atau budaya. Misalnya di Amerika, soalan umum tambahan adalah - "Mengapa Islam melarang mengambil dan memberi bunga" Saya telah memasukkan soalan paling biasa di antara dua puluh ini?, Soalan-soalan tertentu yang lebih umum di kalangan non-Muslim di India. Contohnya, "mengapa Muslim tidak ada makanan vegetarian?" Alasan termasuknya soalan tersebut adalah kerana orang asal India yang tersebar di seluruh dunia dan merupakan 1/5th iaitu sekitar 20% dari penduduk dunia. Jadi, soalan-soalan mereka menjadi pertanyaan umum diajukan oleh non-Muslim di seluruh dunia.

Kesalahfahaman non-muslim yang telah mempelajari Islam
Ada banyak non-Muslim yang telah mempelajari Islam. Kebanyakan dari mereka hanya membaca buku-buku tentang Islam yang ditulis oleh pengkritik bias Islam. Non-muslim ini mempunyai set tambahan dua puluh kesalahfahaman umum tentang Islam. Contohnya, mereka mendakwa telah menemui penyanggahan dalam Al-Quran, mereka berpendapat bahawa Al-Quran tidak saintifik, dll. Ini lagi 1 set balasan tambahan dua puluh kesalahfahaman di kalangan non-Muslim yang telah mempelajari Islam dari sumber terpesong. Saya juga diberi balasan dua puluh soalan yang kurang umum tambahan di kalangan non-Muslim dalam perbincangan awam saya dan buku tentang "Jawapan untuk Soalan Umum tentang Islam oleh non-Muslim yang mempunyai pengetahuan tentang Islam".


bersambung ...InsyaAllah...

No comments: