Ayat Quran

Segala isi dari Al Quran yang saya 'post'kan disini adalah terjemahan sahaja. Bukan makna ayat. Pembaca dinasihatkan supaya semak sendiri dari Quran & guru masing².

Kepercayaan...

Segala apa berita yang penulis cuba sampaikan disini, janganlah para pembaca terus percaya & ambil bulat². Buatlah sedikit penyelidikan sebelum terima.

Thursday, July 29, 2010

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [2] (Alih bahasa)

Alih Bahasa dari tajuk

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [2]

this article is part of the Answers to Non-Muslims series by Dr Zakir Naik.




1.POLIGAMI









Soalan:
"Mengapa didalam Islam lelaki dibenarkan untuk mempunyai lebih dari satu isteri? Iaitu mengapa poligami dibenarkan dalam Islam?"










Jawapan:

1. Definisi Poligami (Polygamy).
Poligami bererti suatu sistem perkahwinan yang mana satu orang memiliki lebih dari satu pasangan. Poligami boleh dari dua jenis. Salah satunya adalah poligini (poligyny) di mana seorang lelaki berkahwin dengan lebih dari satu wanita, dan yang lainnya poliandri (polyandry), di mana seorang wanita berkahwin lebih dari satu orang. Dalam Islam, poligini (poligyny) dibenarkan terhad; sedangkan poliandri (polyandry) benar-benar dilarang.


Sekarang datang kepada soalan awal, mengapa lelaki dibenarkan untuk mempunyai lebih dari satu isteri?



2. Al-Quran adalah Kitab Suci hanya agama di dunia yang mengatakan, "Menikah hanya satu".
Al-Quran adalah satu-satunya buku agama, di muka bumi ini, yang mengandungi frasa 'berkahwin hanya satu'. Tidak ada buku agama lain yang memerintahkan laki-laki untuk hanya memiliki satu isteri. Tidak satu pun dari kitab suci agama lain, apakah itu menjadi Veda, Ramayana, yang Mahabharat, yang Geeta, Talmud atau Alkitab (Bible) termasuk salah satu sekatan pada jumlah isteri. Menurut salah satu tulisan suci ini boleh berkahwin sebanyak mana keinginan. Hanya kemudian, bahawa paderi Hindu & Gereja Kristian menghadkan bilangan isteri menjadi satu.

Banyak tokoh-tokoh agama Hindu, sesuai dengan Kitab Suci mereka, telah ada beberapa isteri. Raja Dashrat, Bapa Rama, mempunyai lebih dari satu isteri. Krishna telah ada beberapa isteri. Di masa lalu, orang-orang Kristian dibenarkan memiliki sebanyak mana isteri yang mereka inginkan, kerana Alkitab (Bible) tidak meletakkan had pada jumlah isteri. Ini hanya terjadi beberapa abad yang lalu bahawa Gereja mengehadkan bilangan isteri menjadi satu.

Poligini (poligyny) dibenarkan dalam Yahudi. Menurut undang-undang Talmud, Abraham tiga isteri, dan Solomon mempunyai ratusan isteri. Amalan poligini (poligyny) lanjutan sampai Rabbi Gershom ben Yehudah (960 CE hingga 1030 M) mengeluarkan edict menentangnya. The Sephardic komuniti Yahudi yang tinggal di negara-negara Muslim masih mengamalkan hingga akhir 1950-an, hingga ke satu undang-undang kaum Ketua Pendeta Yahudi Israel memanjangkan larangan berkahwin lebih daripada satu isteri.


(*Nota Menarik: - berpandukan bancian tahun 1975, pelaku poligini (poligyny) Hindu India lebih dari Muslim. Laporan 'Jawatankuasa Status Wanita dalam Islam ', yang diterbitkan pada tahun 1975 menyebutkan pada nombor halaman 66 dan 67 yang peratusan perkahwinan poligami antara tahun 1951 dan 1961 adalah 5,06% pada orang Hindu dan hanya 4,31% di kalangan umat Islam. Menurut undang-undang India hanya lelaki Muslim dibenarkan untuk mempunyai lebih dari satu isteri. Hal ini haram untuk bukan-Muslim di India untuk memiliki lebih dari satu isteri. Walaupun ia menjadi haram, Hindu mempunyai lebih banyak isteri berbanding dengan Muslim. Sebelumnya, tiada sekatan pada orang Hindu berhubung dengan jumlah isteri. Pada 1954, barulah Undang-undang Perkahwinan Hindu diluluskan bahawa menjadi haram bagi seorang Hindu untuk memiliki lebih dari satu isteri. Pada saat itu yang menyekat orang Hindu dari mempunyai lebih dari satu isteri adalah Undang-undang India dan bukan Hindu.



Mari kita menganalisis mengapa Islam membenarkan seorang lelaki untuk mempunyai lebih dari satu isteri.


3. Al-Quran menghadkan poligini (poligyny)
Seperti yang saya sebutkan sebelumnya, Al-Quran adalah satu-satunya buku agama di muka bumi ini yang Mengatakan "berkahwin hanya satu '. Konteks kalimat ini adalah dari ayat Al-Quran dari Surah Nisa:

"Menikahlah wanita pilihan anda, dua, atau tiga, atau empat, tetapi jika kamu khuatir bahawa
kamu tidak akan mampu menghadapi adil (dengan mereka), maka hanya satu. "
[Al-Quran 4:03 ]

Sebelum Al-Quran diturunkan, tidak ada batas atas untuk poligini (poligyny) dan banyak lelaki memiliki puluhan isteri, bahkan ada yang ratusan. Islam meletakkan batasan atas empat isteri. Islam memberikan izin lelaki untuk berkahwin dua, tiga atau empat wanita, hanya dengan syarat bahawa ia berurusan secara adil dengan mereka.

Dalam bab yang sama ayat iaitu Surah Nisa 129 mengatakan:

"Anda tidak pernah dapat adil di antara wanita ...."
[4:129 Al-Quran]


Oleh kerana itu poligami bukan Peraturan tapi pengecualian. Banyak orang berada di bawah salah faham bahawa itu adalah wajib bagi seorang Muslim untuk mempunyai lebih dari satu isteri.


Secara umum, Islam mempunyai lima kategori dari Buat dan Jangan:
(i) 'Fard' dgn kata lain mesti atau wajib (WAJIB)

(ii) ‘Mustahab' iaitu dianjurkan atau digalakkan (SUNNAT)

(iii) 'Mukim' dgn kata lain harus atau dibenarkan (HARUS)
(iv) 'Makruh' iaitu tidak digalakkan atau tidak dianjurkan (MAKRUH)
(v) 'Haram' dgn kata lain jangan atau terlarang (HARAM)


Poligini (poligyny) jatuh dalam kategori tengah hal-hal yang dibenarkan. Hal ini tidak boleh mengatakan bahawa seorang muslim yang mempunyai dua, tiga atau empat isteri sebagai seorang Muslim yang lebih baik jika dibandingkan dengan seorang Muslim yang hanya mempunyai satu isteri.


4. Purata jangka hayat perempuan lebih daripada laki-laki
Dengan sifat laki-laki dan perempuan dilahirkan di sekitar nisbah yang sama. Kanak-kanak perempuan mempunyai imuniti lebih dari seorang anak laki-laki. Seorang anak perempuan dapat melawan kuman dan penyakit lebih baik daripada anak laki-laki. Untuk alasan ini, selama umur kanak-kanak itu sendiri ada lebih banyak kematian di antara laki-laki dibandingkan dengan perempuan.

Selama perang, ada lebih banyak lelaki terbunuh berbanding dengan perempuan. laki-laki lebih banyak mati akibat kemalangan dan penyakit daripada wanita. Jangka hayat perempuan rata-rata lebih daripada laki-laki, dan pada setiap waktu orang menemui lebih banyak janda di dunia daripada duda.


5. India mempunyai lebih banyak penduduk laki-laki daripada perempuan kerana foeticide (gugurkan janin) dan infanticide (pembunuhan bayi) perempuan.
India merupakan salah satu dari beberapa negara, bersama dengan negara-negara jiran lain, dimana penduduk perempuan lebih sedikit daripada penduduk-penduduk laki-laki. Alasannya terletak pada peringkat tinggi pembunuhan bayi perempuan di India, dan fakta bahawa lebih daripada satu juta janin perempuan digugurkan setiap tahun di negara ini, setelah mereka dikenalpasti sebagai perempuan. Jika ini amalan jahat ini dihentikan, maka India juga akan mempunyai lebih banyak perempuan dibandingkan dengan laki-laki.


6. Penduduk perempuan dunia lebih dari penduduk laki-laki
Di Amerika Syarikat, perempuan melebihi laki-laki sebanyak 7,8 juta. New York sahaja mempunyai satu juta lebih perempuan dibandingkan dengan jumlah laki-laki, dan laki-laki penduduk New York satu pertiga adalah gay iaitu sodomi (meliwat). U.S.A secara keseluruhan mempunyai lebih daripada dua puluh lima juta gay. Ini bermakna bahawa orang-orang ini tidak ingin berkahwin dengan perempuan. United Kingdom mempunyai empat juta lebih perempuan berbanding untuk laki-laki. Jerman mempunyai lima juta lebih perempuan dibandingkan dengan laki-laki. Russia memiliki perempuan lebih dari sembilan juta laki-laki. Hanya Tuhan yang tahu berapa juta makin banyak perempuan di seluruh dunia berbanding dengan laki-laki.


7. Menyekat seorang & setiap orang hanya mempunyai satu isteri adalah tidak praktikal
Bahkan jika setiap orang berkahwin dengan seorang wanita, masih akan ada lebih daripada tiga puluh juta wanita di Amerika Syarikat yang tidak akan bersuami (ambil contoh bahwa Amerika telah ada dua puluh lima juta gay). Akan ada lebih daripada empat juta wanita di Great Britain, 5 juta wanita di Jerman dan sembilan juta perempuan di Russia sendiri yang tidak akan dapat menemukan suami.

Misalnya kakak saya kebetulan salah satu wanita yang belum berkahwin tinggal di Amerika Syarikat, atau misalnya kakak anda kebetulan menjadi salah satu wanita yang belum berkahwin di Amerika Syarikat. Hanya ada dua pilihan yang tinggal baginya bahawa ia berkahwin dengan seorang lelaki yang sudah mempunyai isteri atau menjadi 'milik awam'. Tidak ada pilihan lain. Semua orang akan rendah diri akan memilih yang pertama.

Kebanyakan wanita tak ingin berkongsi suami dengan wanita lain. Namun dalam Islam ketika situasi itu dianggap benar-benar diperlukan,perempuan Muslim yang beriman tidak kisah menanggung sedikit kerugian peribadi untuk mengelakkan kerugian yang lebih besar untuk membiarkan saudara muslim lainnya menjadi 'milik awam'.


8. Berkahwin dengan lelaki yang sudah berkahwin lebih baik daripada menjadi 'milik awam'.
Dalam masyarakat Barat, adalah umum bagi seorang lelaki untuk memiliki gundik dan / atau hubungan luar nikah di beberapa kes, dalam hal ini, wanita itu menanggung malu, tiada perlindungan hidup. Masyarakat yang sama, bagaimanapun, tidak boleh menerima lelaki memiliki lebih dari satu isteri, di mana perempuan tetap terhormat, kedudukan terhormat dalam masyarakat dan menjalani hidup yang terpelihara..

Jadi hanya dua pilihan sebelum seorang wanita yang tidak dapat mencari suami sama ada berkahwin dengan lelaki yang sudah berkahwin atau menjadi 'milik awam'. Islam lebih suka memberi perempuan kedudukan terhormat dengan membenarkan pilihan pertama dan pengharaman yang kedua.

Ada beberapa alasan lain, kenapa Islam menghadkan poligini (poligyny), tetapi tujuan utamanya untuk melindungi kesopanan (maruah) perempuan.


Bersambung...InsyaAllah....

No comments: