Ayat Quran

Segala isi dari Al Quran yang saya 'post'kan disini adalah terjemahan sahaja. Bukan makna ayat. Pembaca dinasihatkan supaya semak sendiri dari Quran & guru masing².

Kepercayaan...

Segala apa berita yang penulis cuba sampaikan disini, janganlah para pembaca terus percaya & ambil bulat². Buatlah sedikit penyelidikan sebelum terima.

Thursday, August 5, 2010

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [4] (Alih bahasa)

Alih Bahasa dari tajuk

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [4]


this article is part of the Answers to Non-Muslims series by Dr Zakir Naik.

3. TUDUNG UNTUK WANITA


Soalan:

Mengapa Islam menjatuhkan wanita dengan menyembunyikan mereka di belakang tabir?







Jawapan:

Status perempuan dalam Islam sering menjadi sasaran serangan di media sekular. 'HIjab' atau pakaian Islam disebut oleh banyak orang sebagai sebuah contoh dari 'penaklukan' kaum wanita dalam undang-undang Islam. Sebelum kita menganalisa alasan di sebalik tudung yang dituntut dalam agama, mari kita mempelajari status perempuan dalam masyarakat sebelum kedatangan Islam.


1. Pada masa lalu wanita direndahkan dan digunakan sebagai objek pemuas nafsu

Contoh berikut dari sejarah hanya menggambarkan kenyataan bahawa status perempuan dalam tamadun dahulu sangat rendah sehingga takat menyangkal martabat dasar manusia mereka:

a. Peradaban Babylonian :

Para wanita itu memalukan dan ditolak semua hak-hak di bawah undang-undang Babylonian . Jika seorang lelaki membunuh seorang wanita, bukan lelaki yang dihukum, tetapi isteri lelaki itu yang dihukum bunuh.

b. Peradaban Greek:

Peradaban Greek dianggap sebagai yang paling cemerlang dari semua tamadun purba. Di bawah sistem sangat cemerlang' ini, perempuan kehilangan semua hak-hak dan dipandang rendah. Dalam mitologi (mitos) Greek, seorang 'wanita khayalan' yang dipanggil 'Pandora' adalah punca penyebab kemalangan manusia. Orang-orang Greek menganggap wanita hanya separuh manusia dan lebih rendah martabat daripada lelaki. Meskipun kesucian perempuan sangat berharga, dan perempuan dijunjung tinggi, orang-orang Greek kemudian diselubungi oleh ego dan menyalahgunakan seks. Pelacuran menjadi amalan biasa di antara semua lapisan masyarakat Greek.

c. Peradaban Rom:

Ketika Tamadun Rom berada di puncak 'kegemilangan', seorang lelaki memiliki hak untuk mengambil nyawa isterinya. Pelacuran dan ketelanjangan adalah biasa di antara rakyat Rom.

d. Peradaban Mesir:

Para wanita Mesir dianggap jahat dan sebagai tanda dari syaitan.

e. Pra-Islam Arab:

Sebelum merebak Islam di Arab , orang Arab memandang rendah pada perempuan dan selalu sangat ketika seorang anak perempuan lahir, ia ditanam hidup-hidup.


2. Islam mengangkat wanita dan memberi mereka kesetaraan dan mengharapkan mereka untuk mempertahankan status mereka.

Islam mengangkat status perempuan dan memberi mereka hak-hak mereka 1400 tahun yang lalu. Islam mengharapkan wanita untuk mempertahankan status mereka.

Hijab untuk lelaki

Orang-orang biasanya hanya membahas 'hijab' dalam konteks perempuan. Namun, dalam Al-Quran, Allah (swt) menyebutkan 'hijab' untuk laki-laki dahulu sebelum 'hijab' bagi perempuan. Al-Quran menyebutkan dalam Surah An Nur:

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."

[Al-Qur'an 24:30].

Saat seorang lelaki melihat seorang wanita dan jika ada bayangan yang kurang elok atau tidak senonoh datang ke fikiran, ia harus merendahkan pandangannya.

Jilbab bagi perempuan.

Ayat seterusnya Surah An Nur , berkata:

"Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, bahawa mereka harus menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka, bahawa mereka tidak harus menunjukkan keindahan dan perhiasan kecuali apa yang (biasanya) muncul dari padanya; bahawa mereka harus menarik tudung atas dada mereka dan tidak menunjukkan kecantikan mereka kecuali kepada suami mereka, bapa mereka, ayah suami mereka, anak mereka ... "

[Al-Qur'an 24:31]

3. Enam kriteria untuk Hijab.

Menurut Al-Quran dan Sunnah pada dasarnya ada enam kriteria untuk dikatakan tudung:

  1. Luas:

    Kriteria pertama adalah peringkat tubuh yang harus ditutupi. Hal ini berbeza untuk lelaki dan wanita. Kewajipan bagi laki-laki adalah menutup tubuh sekurang-kurangnya dari pusat hingga lutut. Untuk perempuan, yang merangkumi peringkat wajib adalah untuk menutup tubuh lengkap kecuali wajah dan tapak tangan hingga pergelangan tangan. Jika mereka mahu, mereka juga boleh menutup bahagian² tersebut. Beberapa ilmuan Islam berkeras mengatakan bahawa wajah dan tangan adalah sebahagian daripada tahap wajib 'tudung'.

    Semua sisa lima kriteria yang sama untuk lelaki dan wanita.

  2. Pakaian yang dikenakan harus longgar dan tidak akan terlihat bentuk.

  3. Pakaian yang dikenakan tidak boleh telus seperti seseorang dapat melihat melaluinya.

  4. Pakaian yang dikenakan tidak boleh begitu menyerlah seperti untuk menarik perhatian jantina yang lain.

  5. Pakaian yang dikenakan tidak boleh menyerupai jantina yang lain.

  6. Pakaian yang dikenakan tidak boleh menyerupai orang-orang yang kafir iaitu mereka tidak boleh memakai pakaian yang secara khusus menggambarkan identiti atau simbol agama-agama orang-orang yang kafir '.

4. Hijab antara lain termasuk perilaku dan perangai

'Hijab' yang lengkap, selain enam kriteria berpakaian, juga meliputi perilaku moral, perilaku, sikap dan keinginan individu. Seseorang hanya memenuhi kriteria 'hijab' dari segi pemakaian adalah yang memerhati 'hijab' dalam erti yang terhad. 'Hijab' dari pakaian harus disertai oleh 'hijab' mata, 'hijab' hati, 'hijab' berfikir dan 'hijab' niat. Hal ini juga termasuk cara orang berjalan, cara berbicara seseorang, cara perilakunya, dll


5. Hijab menghalang gangguan

Alasan mengapa Hijab disyariatkan bagi perempuan adalah disebutkan dalam Al-Quran dalam ayat-ayat berikut Surah Al-Ahzab:

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "

[Al-Quran 33:59.]

Al-Quran mengatakan bahawa Hijab telah ditetapkan untuk perempuan sehingga mereka dikenali sebagai perempuan yang sopan dan ini juga akan mencegah mereka dari gangguan.


6. Contoh saudara kembar

Misalkan dua saudara perempuan yang kembar, dan yang sama-sama indah, berjalan² di jalan. Salah sorang berpakaian Islam, lengkap tertutup iaitu tubuh ditutupi, kecuali wajah dan tangan hingga pergelangan tangan. Sorang yang lain memakai pakaian barat, skirt pendek atau seluar pendek. Di satu sudut ada penjahat atau penjenayah yang sedang menunggu untuk menangkap, mengusik seorang gadis. Siapa yang akan dia usik? Gadis memakai Hijab Islamik atau gadis memakai skirt pendek atau seluar pendek? Biasanya dia akan menggoda gadis memakai skirt pendek atau seluar pendek. Pakaian tersebut merupakan jemputan tidak langsung kepada lawan sejenis untuk menggoda dan memperkosa . Al-Quran dengan tepat mengatakan bahawa tudung mengelakkan wanita dari diganggu.


7. Hukuman mati bagi perogol

Berdasarkan syariah Islam, seorang lelaki yang dihukum kerana memperkosa seorang wanita, akan diberikan hukuman mati. Banyak yang terpegun pada perkataan 'kejam' ini. Beberapa orang mengatakan bahawa Islam adalah agama bengis dan kejam! Saya telah mengajukan soalan yang mudah untuk beratus-ratus orang non-Muslim. Contohnya, Allah melarang; seseorang perkosaan isteri anda, ibu atau saudara perempuan anda. Anda membuat penghakiman dan perogol dibawa kehadapan anda. Hukuman apa yang akan anda berikan kepadanya? Semua dari mereka berkata mereka akan membunuh dia. Ada sesetengahnya mengatakan mereka akan menyeksa dia sampai mati. Untuk mereka itu aku bertanya, jikalau seseorang perkosa isteri anda atau ibu anda, anda ingin dia mati. Tapi jika kejahatan yang sama dilakukan ke atas isteri atau anak orang lain yang anda katakan hukuman mati adalah kejam. Mengapa harus ada 'double standards'(berat sebelah)?


8. Masyarakat Barat tersilap dakwa telah angkat darjat wanita

Masyarakat Barat membincangkan tentang hak wanita sebenarnya tiada apa² cuma sekadar topeng untuk mengeksploitasi tubuh wanita, mengecilkan jiwa wanitanya, dan merampas kehormatan dirinya. Masyarakat Barat telah mendakwa 'mengangkat darjat' wanita. Sebaliknya telahmenjatuhkan mereka kepada status gundik, perempuan simpanan dan rama-rama masyarakat yang hanya menjadi alat di tangan pencari kesenangan dan pedagang seks, bersembunyi di balik layar warna-warni 'seni' dan 'budaya'.


9. USA salah satunya yang mempunyai rekod pemerkosaan tertinggi

Amerika Syarikat seharusnya menjadi salah satu negara yang paling maju di dunia. Ia juga mempunyai rekod pemerkosaan yang tertinggi di antara negara² di dunia. Menurut laporan FBI, pada tahun 1990, setiap hari purata 1756 kes perkosaan itu dilakukan di Amerika Syarikat sahaja. Kemudian laporan lain mengatakan bahawa purata 1900 kes sehari perkosaan yang dilakukan di Amerika Syarikat. Tahun itu tidak disebutkan. Mungkin tahun 1992, atau 1993. Mungkin orang Amerika punya 'keberanian' pada tahun-tahun berikutnya.

Pertimbangkan sebuah senario di mana tudung Islam diikuti di Amerika. Setiap kali seorang lelaki melihat seorang wanita dan setiap bayangan yang kurang elok atau tidak senonoh datang ke fikiran, ia menurunkan pandangannya. Setiap wanita Islam memakai hijab, yang mana badan penuh tertutup kecuali wajah dan tapak tangan hingga pergelangan tangan. Setelah ini jika ada orang yang melakukan perkosaan, dia diberikan hukuman mati. Saya tanya anda, dalam senario seperti itu, adakah tahap pemerkosaan di Amerika meningkat, ia akan tetap sama, atau akan menurun?


10. Pelaksanaan Syariah Islam akan mengurangkan kadar perkosaan

Biasanya sekilas Syariah Islam dilaksanakan hasil positif tak akan dapat dielakkan. Jika Syariah Islam dilaksanakan di bahagian manapun di dunia, samada Amerika atau Eropah, masyarakat akan bernafas lebih mudah. Hijab tidak menjatuhkan seseorang wanita, tapi mengangkat seorang wanita dan melindungi kehormatan dan kesucian.


Akan bersambung..InsyaAllah..

No comments: