Ayat Quran

Segala isi dari Al Quran yang saya 'post'kan disini adalah terjemahan sahaja. Bukan makna ayat. Pembaca dinasihatkan supaya semak sendiri dari Quran & guru masing².

Kepercayaan...

Segala apa berita yang penulis cuba sampaikan disini, janganlah para pembaca terus percaya & ambil bulat². Buatlah sedikit penyelidikan sebelum terima.

Wednesday, August 4, 2010

Answers To Non-Muslims by Dr Zakir Naik [3] (Alih bahasa)

Alih Bahasa dari tajuk

Soalan:

Jika seorang lelaki dibenarkan untuk mempunyai lebih dari satu isteri, lalu mengapa Islam melarang seorang wanita dari mempunyai lebih dari satu suami?




Jawapan:

Banyak orang, termasuk beberapa Muslim, soalan logik berkenaan Muslim membolehkan lelaki untuk mempunyai lebih dari satu pasangan sementara menolak 'hak' yang sama bagi perempuan.

Pertama, mari saya tegaskan, bahawa asas masyarakat Islam adalah keadilan dan kesetaraan. Allah telah menciptakan laki-laki dan perempuan sama, tetapi dengan kemampuan yang berbeza dan tanggungjawab yang berbeza. Lelaki dan wanita berbeza, fisiologi dan psikologi. Peranan dan tanggungjawab mereka berbeza. Lelaki dan wanita adalah sama dalam Islam, tetapi tidak serupa.

Surah Nisa '4 ayat 22-24 memberikan senarai wanita dengan lelaki Muslim yang tidak boleh berkahwin. Selanjutnya disebutkan dalam Surah Nisa '4 ayat 24 "Juga (dilarang iaitu) perempuan yang sudah berkahwin"

Hal-hal berikut ini menyebutkan alasan mengapa poliandri dilarang dalam Islam:

1. Jika seorang lelaki mempunyai lebih dari satu isteri, orang tua dari anak-anak yang lahir dari perkahwinan itu dengan mudah dapat dikenalpasti. Sang ayah serta ibu dengan mudah dapat dikenalpasti. Dalam kes seorang wanita berkahwin lebih daripada satu suami, hanya ibu dari anak-anak yang lahir dari perkahwinan tersebut akan dikenalpasti dan bukan ayahnya. Islam memberikan kepentingan besar untuk pengenalan kedua-dua orang tua, ibu dan ayah. Pakar psikologi mengatakan bahawa anak-anak yang tidak mengenali ibubapa mereka, terutama bapa mereka, mengalami trauma dan gangguan mental yang berat. Seringkali mereka mempunyai anak yang tidak bahagia. Ini adalah sebabnya anak-anak dari pelacur tidak memiliki waktu kecil yang sihat. Jika anak yang lahir di luar nikah tersebut diterima di sekolah, dan ketika sang ibu menanyakan nama ayah, dia akan memberikan dua atau lebih nama! Saya sedar bahawa kemajuan terkini dalam ilmu pengetahuan telah memungkinkan bagi sang ibu dan ayah untuk dikenalpasti dengan bantuan ujian genetik. Hal ini terjadi pada masa lalu, mungkin tidak berlaku untuk saat ini.

2. Secara semulajadi lelaki lebih kerap beristeri banyak berbanding dengan wanita.

3. Secara biologi, lebih mudah bagi seorang lelaki untuk melakukan tugasnya sebagai suami walaupun mempunyai beberapa isteri. Seorang wanita, dalam kedudukan yang sama, mempunyai beberapa suami, tidak akan mungkin untuk melakukan tugasnya sebagai seorang isteri. Seorang wanita mengalami perubahan psikologi dan beberapa perilaku kerana fasa yang berbeza dari kitaran haid.

4. Seorang wanita yang mempunyai lebih dari satu suami akan mempunyai beberapa pasangan seksual pada masa yang sama dan mempunyai peluang yang tinggi mendapat penyakit kelamin atau penyakit berjangkit seksual yang juga boleh menular kembali kepada suaminya bahkan jika mereka semua bernikah dengan sah. Ini bukan kes seorang lelaki mempunyai lebih dari satu isteri, dan tidak satupun dari mereka mengadakan seks luar nikah.

Alasan diatas ini adalah yang termudah untuk sesiapa saja terfikir. Mungkin ada lebih banyak sebab lagi mengapa Allah yang Maha Bijaksana, telah melarang poliandri.



Akan bersambung...InsyaAllah....


No comments: